De culturele sector mag nog steeds niet open maar binnen de nieuwe regels zijn er creatieve oplossingen mogelijk. Alle winkels, dus ook galeries want die verkopen kunst, mogen weer open. Pleintheater besloot hier creatief op in te springen en heeft in hun eetlokaal (open voor take out) een pop-up galerie geopend waar prints van het digitale werk van kunstenaar Jaehun Park te koop zijn en de video installatie is te zien in een aparte ruimte voor maximaal 6 mensen die op voldoende afstand zitten.
Videoruimte (foto’s: Jaehun Park)
Ik volg de praktijk van Park al enige tijd op sociale media en toog vandaag op de fiets naar Amsterdam Oost om EVENT HORIZON te zien (mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds).
Het kan dus gewoon weer kunst zien en ervaren, heerlijk!
Het werk van Park gaat over hyperkapitalisme, de oorsprong en de gevolgen hiervan. Een onderwerp waar ik zelf ook veel interesse in heb en ook met de discussie over ethiek die altijd achteraf pas gevoerd lijkt te worden. Park maakt digitale werken, grote 3S video simulatie installaties en van de beelden maakt hij ook prints zoals die hier ook te zien zijn en via zijn galerie Bradwolff Projects verkocht worden op kunstbeurzen als Photo Basel, Unseen, etc.
Park is geboren in Zuid-Korea en reflecteerde in zijn werk in eerste instantie op het hyperkapitalisme in Korea onder de invloed van Amerika. Park maakt zijn werk met software uit de game-industrie. Het eerste beeld in de video installatie komt van de ontwerper van Nintendo die het baseerde op het gevoel van ruimte (3D) die de architectuur van de tempels in Kyoto bij hem opriepen. Toen Park me dat zo vertelde moest ik terugdenken aan mijn bezoek aan die tempels in Kyoto jaren geleden, zou die link nooit gemaakt hebben maar realiseer me hoe reëel dat gevoel is.
Park is ook geïnteresseerd in stenen. Zo vertelt hij me over zijn vader die hem als kind altijd al stenen liet zien en wat hij daar in terug zag. Hoe de wereld bestaat uit steen en mineralen en de symboliek en waarde die aan stenen en mineralen gegeven wordt in Azië. In het videowerk zien we vijf stenen, vier die hun oorsprong hebben in de vier continenten en een steen die gevonden is in de ruimte.
In latere beelden zien we hoe we als mensen de ruimte annexeren, het gebruik van plastic, de gevolgen van oorlog over macht en grondstoffen (olie) in het midden oosten (Syrië), energie, chemisch afval en de gevolgen die het heeft op ons klimaat. Sommige beelden doen denken aan DNA en molecuulroosters en hoe objecten daardoor uit elkaar vallen, ineen storten, aangevallen worden en kunnen veranderen, actie, reactie en hoe we daar al dan niet invloed op hebben en zijn we ons wel bewust van de gevolgen van wat we in gang zetten?