Een andere Cultuur Online site

DOCUMENTA 15: Another Alice Yard Exchange, part 2

De previews voor pers en industrie begonnen officieel op woensdag 15 juni om 2 uur.
Wij zijn die ochtend nog druk aan het installeren, wachten op prints die op de wachtlijst staat bij de overwerkte documenta printer, stopcontacten waar geen elektriciteit op blijkt te zitten, staf die ramen komt wassen, vloeren komt dweilen, muurteksten komt plakken etc., als de eerste pers, die de officiële persconferentie links laten liggen, om 10 uur al de ruimte in WH22 binnenloopt.

We zitten met 4 andere collectieven in WH22 . Wij op de 1e verdieping met twee presentatie plekken, vier slaapkamers, waarvan twee omgetoverd kunnen worden tot extra presentatieruimte en een studio. Blue Curry is de eerste van negen opeen volgende kunstenaars in residentie over de 100 dagen verspreid. Iedere kunstenaar transformeert de plek weer met ander werk in andere media en waar deels het proces zichtbaar is voor het publiek.

Bestel het boek Entangled Species van Sasha Dees (linksboven op de foto) hier op het bekende adres.

Blue Curry

Belkis Ramirez

Christopher Cozier

Boven ons zit de galerie van The Question of Funding en tegenover ons zit LE18 ook een projectruimte met een residentie maar hier faciliteren ze discussies voor en over de kunstgemeenschap naar aanleiding van wat er allemaal naar voren kwam in de voorbereidingen voor documenta in het afgelopen jaar.

Question of Funding

LE18 discussie

Nha San Collective maakte een tuin met zaden en stekjes van planten die meekwamen met bewoners in Kassel uit Vietnam. In de komende 100 dagen zijn er performances in de tuin. Tussendoor kan je op bankjes of hangmatten releaxen, super chill! Na documenta blijft de tuin voor publiek toegankelijk.

Nha San Garden

Party Office b2b Fadescha organiseren de after parties van 22.00 tot 02.00 in de gewelven van het pand prachtig gerenoveerd. Inclusief, intersectioneel, trans-feminist, queer en pro BDSM in ruimtes die gekaderd zijn met rood plastic lamellen demonstreren ze het gebruik van zweepjes, zijn er massage tafels, chill-out rooms, een schommel, en een waslijst van internationaal bekende DJ’s, dit is waar het gebeurt als documenta sluit om 8 uur hoor ik van kennissen en bekenden die ik allemaal hier tegen het lijf liep vanavond.

After hours op de binnenplaats (beergarden)

Schommel (Party Office 2b2 Fadescha)

WH22 is echt een toffe plek, we waren keihard aan het werk en er gaat van alles mis, maar ondanks de stress is iedereen ook oprecht geïnteresseerd in elkaar en gaat heel chill met elkaar om zowel de collectieven als de hier geplaatste documenta staf. Het is echt een fijne plek met een goede vibe.

Deze eerste industrie dagen zitten wij meestal tussen 10 en 8 op onze verdieping met de deur open in de keuken. Waar wijzelf ‘de kunst’ zijn en we in gesprek gaan met pers en mensen uit de kunstgemeenschap over Alice Yard, en wat ze doen en hoe. Bezoekers kijken aarzelend binnen als ze merken dat het een keuken is draaien sommigen zich snel om maar anderen komen binnen met vragen en zo ontspinnen er zich hele leuke gesprekken.

Maar nu op het einde van dag 2, zitten we toch met een zwaar hart…

In documenta heeft ieder collectief ook een zaalwacht, wij ook. We waren dan ook geschokt om vanavond te merken dat er een deel van een werk van Oneika Russell gestolen is. Van 15 t/m 17 zijn de dagen exclusief voor pers en industrie. Een werk wat onder een (niet helemaal afgesloten) vitrine ligt, waarom doet een collega zoiets?

Oneika Russell

Alice Yard:
Alice Yard is een hedendaagse kunstruimte en netwerk. Alice Yard wordt beheerd en samengesteld door architect Sean Leonard, kunstenaar Christopher Cozier, schrijver en redacteur Nicholas Laughlin en ontwerper Kriston Chen in samenwerking met een evoluerend groeiend internationaal netwerk van kunstenaars, curatoren en andere creatieve partners. In Documenta zijn wisselend steeds vier kunstenaars / kunst professionals aan het werk, naast Leonard (juni), Nicholas Laughlin (juli), Cozier (augustus) en Chen (september) negen kunstenaars in residentie plus een deels ad-hoc in te vullen groep van maximaal 2 kunstenaars en/of kunstprofessionals.

Meer over Alice Yard: aliceyard.blogspot.com

DOCUMENTA FIFTEEN INFORMATIE:

Curator/artistieke leiding
Het kunstenaarscolectief ruangrupa uit Jakarta Indonesië heeft de artistieke leiding van de vijftiende editie van Documenta. De normen, waarden en ideeën van Lumbung (Indonesische term voor een gemeenschappelijke rijstschuur) zijn het fundament van deze editie. De praktijken van de veertien geselecteerde kunstcollectieven en kunstenaars zijn gebaseerd op principes als collectiviteit, gemeenschappelijke verdeling van middelen en gelijke toewijzing.

Diverse locaties
Kassel, Duitsland
W:documenta-fifteen.de/en